طرز تهیه کمپوت سیب

کمپوت سیب ، آموزش طرز تهیه و درست کردن کمپوت سیب بازاری خوشمزه و مجلسی در منزل ، kompot sib

دستور تهیه کمپوت سیب خانگی خوشمزه مرحله به مرحله

کمپوت سیب جزو کمپوت های خوشمزه ای است که به راحتی در منزل قابل تهیه و درست کردن است. همان طور که خوردن سیب بسیار مفید و مقوی است، کمپوت سیب نیز همان فواید را دارد. کمپوت ها از جمله خوردنی های پرطرفداری هستند که می توان آن را با انواع میوه ها درست کرد. مانند کمپوت گلابی، کمپوت سیب، کمپوت گیلاس و آلبالو و...

کمپوت را می توان به مقدار زیاد درست کردن و علاوه بر پذیرایی از مهمان، اضافی آن را در یخچال نگهداری کرد. دقت داشته باشید که اگرفوت و فن صحیح تهیه کمپوت را بلد باشید و اصول آن را رعایت کنید، کمپوت شما بدون کپک زدن چند روزی در یخچال می ماند و خراب نمی شود.

به هر حال اگر با طرز تهیه کمپوت سیب آشنایی ندارید، ما در این آموزش آشپزی پرتال بارونک، مواد لازم و دستور تهیه آن را آماده کرده ایم تا شما بتوانید با این آموزش ساده آشپزی، به راحتی در منزل این کمپوت سیب خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله درست کنید.

مواد لازم کمپوت سیب
سیب 1 کیلو
آب 6 تا 8 پیمانه
شکر 1 تا 2 پیمانه
گلاب 2 تا 5 قاشق سوپ خوری
زعفران دم کرده 1 تا 2 قاشق چای خوری
آبلیمو 1 قاشق چای خوری

دستور تهیه و پخت کمپوت سیب

1. برای شروع، ابتدا آب و شکر را در یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط می گذاریم تا آب به جوش بیاید.

2. در این فاصله که آب به جوش بیاید، سیب ها را پوست می گیریم و به شکل دلخواه برش می دهیم و هسته وسط آنها را خارج می کنیم. می توانید سیب را نصف یا چهار قاچ کنید.

3. برای اینکه سیب ها در حین پوست کندن سیاه نشوند، مقداری آب و کمی آبلیمو در کاسه می ریزیم و سیب ها را بعد از پوست گیری، بلافاصله در کاسه آب قرار می دهیم تا از سیاه شدن آنها جلوگیری شود.

4. وقتی که آب به نقطه جوش رسید، سیب ها را به همراه زعفران و آبلیمو به قابلمه اضافه می کنیم و صبر می کنیم که سیب ها روی حرارت متوسط به مدت 15 تا 20 دقیقه بپزند.

5. در حین پخت، حتما کف های سیاه روی قابلمه را با کفگیر بردارید و دور بریزید تا رنگ و طعم کمپوت را خراب نکند.

6. توجه داشته باشید که حتما در ابتدا میزان شکر را بچشید و با توجه به ذائقه خود و میزان شیرینی سیب ها، شکر اضافه کنید و دقت کنید که شربت بعد از پخت، کمی به غلظت می رسد و شیرین تر می شود.

7. بعد از 15 دقیقه جوشیدن، سیب ها را چک می کنیم، اگر به اندازه کافی پخته بود، گلاب و زعفران را اضافه می کنیم و بعد شعله را خاموش می کنیم ولی اگر پخته نشده بود، چند دقیقه دیگر به پخت ادامه می دهیم و سپس شعله را خاموش می کنیم.

8. بعد از خاموش کردن حرارت، صبر می کنیم تا کمپوت در قابلمه و در محیط آشپزخانه به آرامی خنک شود، سپس داخل شیشه می ریزیم.

آموزش درست کردن کمپوت گلابی در منزل

آموزش درست کردن کمپوت گلابی در منزل

کمپوت گلابی از جمله کمپوت های خوشمزه و پرطرفدار است که به آسانی و در ...

نکات پخت کمپوت سیب

نوع سیب برای کمپوت

با توجه به اینکه از چه نوع سیبی استفاده می کنید، میزان آب و شکر و زمان پخت متفاوت خواهد بود.

برای سیب های شیرین و نرم از 6 پیمانه آب و 1 پیمانه شکر استفاده کنید و بعد از 15 دقیقه چک کنید و اگر سیب ها به نرمی دلخواه شما رسیده بودند، بقیه مراحل را انجام دهید.

در صورتی که سیب های شما از عطر و طعم خوبی برخوردار هستند، نیازی به اضافه کردن مواد دیگر نیست. در ضمن به کمپوت سیب بیش از اندازه زعفران نریزید، چون سیب ها طعم زعفران می گیرند.

همچنین می توانید همراه با سیب ها یک تکه چوب دارچین اضافه کنید یا در اواخر پخت مقداری وانیل اضافه کنید. توجه کنید اضافه کردن طعم دهنده ها کاملا سلیقه ای هستند. امیدواریم از خوردن این کمپوت سیب خوشمزه لذت ببرید.


کمپوت سایر میوه ها

برای کمپوت گلابی هم طبق آموزش گفته شده برای کمپوت سیب عمل کنید ولی زمان پخت گلابی حدود 15 دقیقه است.

برای کمپوت زردآلو، هلو و شلیل، زمان پخت حدود 10 دقیقه است.


نگهداری کمپوت در یخچال

کمپوت سیب را می توانید داخل ظرف شیشه ای درب دار بریزید و تا چند روز در یخچال نگهداری کنید. اگر مقدار زیادی کمپوت درست کردید و می خواهید در یخچال نگه دارید، باید این مراحل را انجام دهید. ابتدا به تعداد لازم شیشه درب دار تمیز و سالم انتخاب می کنیم و آنها را به خوبی استریل می کنیم.

سپس دو سوم شیشه را سیب می ریزیم و مقداری هم از شربت سیب روی آن می ریزیم و حدود یک سانت از لبه ظرف را خالی نگه می داریم.

درب شیشه ها را محکم می بندیم و آنها را داخل قابلمه حاوی آب جوش قرار می دهیم تا حدود یک ربع الی 20 دقیقه داخل آب جوش بجوشد.

بعد از آماده شدن کمپوت ها، آنها را از قابلمه در می آوریم و بعد از خنک شدن آنها را در یخچال می گذاریم.


نحوه استریل کردن شیشه کمپوت

برای استریل کردن شیشه کمپوت، دریک قابلمه مقداری آب جوش روی حرارت ملایم می گذاریم. ابتدا درب شیشه را در داخل آب جوش به مدت پنج دقیقه می جوشانیم.

سپس درب شیشه ها را از قابلمه خارج می کنیم و شیشه ها را در قابلمه می گذاریم تا ده دقیقه هم شیشه ها بجوشد.

بعد از جوشیدن ظرف ها، آنها را با استفاده از دستمال تمیز کاملا خشک می کنیم و کمپوت سیب را در ظرف ها می ریزیم و درب آن را محکم می بندیم.