طرز تهیه کیک موکا

کیک موکا ، طرز تهیه و پخت کیک موکا خوشمزه و مجلسی در منزل با فر و بدون فر در قابلمه ، cake mocha

دستور پخت کیک موکا با کرم موکا و گاناش شکلاتی در منزل

کیک موکا از کیک های خوشمزه و مجلسی شیک می باشد و شما می توانید این کیک خوشمزه را برای مراسمات مجلسی خود درست کنید. امروزه کیک موکا را به روش های مختلفی درست می کنند. برای مثال در برخی دستورها آن را بدون کرم موکا درست می کنند و روی آن را با گاناش شکلاتی تزیین می کنند. توجه کنید در این روش لازم نیست کرم موکا را درست کنید.

و در برخی دیگر آن را با کرم موکا درست می کنند و پس از درست کردن کیک موکا، آن را به صورت لایه ای برش می زنند و بین لایه ها را با کرم کوکا پر می کنند. ما هر دو روش را در این آموزش آشپزی سایت بارونک به شما یاد خواهیم داد و شما هر کدام را دوست داشتید می توانید طبق آن روش کیک موکا را درست کنید.

حتما شما هم می دانید، موکا ترکیبی از شکلات و قهوه هست. البته برخی افراد آن را از ترکیب پودر کاکائو و نسکافه هم درست می کنند که این مورد کاملا اختیاری است و شما با توجه به سلیقه و ذائقه خود از هر روشی که دوست داشتید می توانید موکا را درست کنید.

به هر حال اگر با طرز تهیه و درست کردن کیک موکا آشنایی ندارید، ما در این آموزش کیک پزی ایرانی بارونک، طرز تهیه و مواد لازم کیک موکا و کرم موکا را آماده کرده ایم تا شما به راحتی بتوانید در منزل این کیک خوشمزه و مجلسی را درست کنید و برای پذیرایی از مهمان های خود سرو کنید.

مواد لازم کیک موکا
آرد دو و نیم پیمانه
پودر کاکائو سه چهارم پیمانه
پودر قهوه 1 قاشق چایخوری استاندارد
بیکینگ پودر 2 قاشق چایخوری استاندارد
جوش شیرین نصف قاشق چایخوری استاندارد
نمک نصف قاشق چایخوری استاندارد
کره یا مارگارین به دمای محیط رسیده 230 گرم
شکر یک و نیم پیمانه
تخم مرغ 4 عدد
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری استاندارد
شیر 1 پیمانه
مواد لازم کرم موکا
کره ۲۲۰ گرم
آرد ۵ قاشق غذاخوری
خامه نصف لیوان
شیر نصف لیوان
پودر قند 2 لیوان
پودر نسکافه ۴ قاشق غذاخوری
پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه کرم کوکا

1. برای درست کردن سس موکا، ابتدا همه مواد لازم گفته شده را از یخچال خارج می کنیم تا به دمای محیط برسند. سپس شیر را با آرد الک شده در یک ظرف مناسب مخلوط می کنیم. سپس پودر کاکائو و خامه را اضافه می کنیم و هم می زنیم.

2. حالا مایه بدست آمده را در یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا مایه کمی غلیظ تر شود. توجه کنید باید به صورت مرتب آن را هم می بزنید تا نسوزد.

3. حالا در ظرفی دیگر کره ذوب شده را به مدت 2 دقیقه با همزن هم می زنیم. سپس پودر نسکافه و پودر قند را اضافه می کنیم و دوباره با همزن هم می زنیم تا یکدست شود.

4. پس از اینکه مایه گذاشته شده بر روی حرارت غلیظ تر شود، آن را از روی حرارت برمیداریم و پس از کمی خنک شدن، به ظرف حاوی کره اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا کرم یکدستی حاصل شود. حالا کرم موکا آماده شده را به مدت 15 دقیقه درون یخچال می گذاریم تا آماده استفاده شود.

مراحل تهیه کیک موکا

1. برای درست کردن این کیک خوشمزه ابتدا همه مواد را از یخچال خارج می کنیم تا به دمای محیط برسند. برای شروع آرد را سه مرتبه الک می کنیم. سپس آرد الک شده + پودر کاکائو + پودر قهوه یا نسکافه + بیکینگ پودر + جوش شیرین + نمک را در یک ظرف مناسب با همزن دستی هم می زنیم تا باهم مخلوط شوند.

2. حالا در یک ظرف دیگر کره و شکر را با دور تند همزن به مدت 7 دقیقه هم می زنیم تا سبک و روشن شود. می توانید به جای کره از مارگارین (کره گیاهی) استفاده کنید. حالا تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه می کنیم و هر کدام را با دور تند همزن به مدت یک دقیقه هم می زنیم. با تخم مرغ آخر وانیل را هم اضافه کنید. در انتها شیر را اضافه و مخلوط می کنیم.

3. در این مرحله مواد خشک را در سه مرحله و به تدریج به ظرف تخم مرغ ها اضافه می کنیم و بعد مواد را داخل قالب می ریزیم. من برای این کیک موکا از قالب به قطر 25 تا 27 سانتی استفاده کردم و بهتر است قالب را با کره یا روغن جامد چرب و یا ترجیحاً با پودر کاکائو کاور کنید.

4. حالا مایه کیک ما آماده پخت است. برای این کار قالب را داخل فر گرم شده با دمای 165 درجه سانتی گراد به مدت 60 دقیقه قرار می دهیم تا بپزد. (برای گرم کردن فر باید آن را از 15 دقیقه قبل با دمای گفته شده روشن کنید تا گرم شود)

5. برای اطیمنان از پخت کیک موکا، می توانید خلال دندان تمیز را داخل کیک فرو ببرید اگر تمیز بیرون آمد، کیک موکا شما به طور کامل پخته شده است.

6. حالا با یک چاقوی بزرگ کیک موکای آماده شده را به دو لایه مساوی برش می دهیم و بین لایه ها را به وسیله کارد و با کرم موکا کاور می کنیم و لایه ها را روی همدیگر قرار می دهیم.

7. در انتها روی کیک را هم می توانید با کرم موکا یا با گاناش شکلاتی تزیین کنید. پس از آماده شده کیک آن را به مدت یک ساعت در یخچال استراحت می دهیم تا خنک شود. سپس آن را به وسیله یک نوشیدنی خوشمزه یا چای داغ سرو می کنیم . امیدواریم از خوردن این کیک موکا خوشمزه لذت ببرید.

نکات پخت کیک موکا

جایگزین جوش شیرین

در صورتی که به هر دلیلی دوست نداشتید از جوش شیرین در پخت کیک موکا استفاده کنید، می توانید به جای آن از دو برابر بیکینگ پودر استفاده کنید. در این حالت مجموعا باید 3 قاشق چای خوری بیکینگ پودر استفاده کنید.

منبع : /baronak.com/8137-cake-mocha